diumenge, 18 de febrer de 2007

Mini manifest de la filosofia al ciberespai (V)

La filosofia, caracteritzada des de temps antics pel seu rigor argumentatiu i lògic, hauria de servir per analitzar, reflexionar, criticar i gestionar de la manera més adient la informació que proporcionen les noves tecnologies. És necessària una infofilosofia, una filosofia dedicada a fer una anàlisi del poder de la informació, del seu control i ús. Una filosofia que ajudi a reflexionar i criticar els mitjans de comunicació en referència a la informació que aquests ofereixen diàriament, per saber descobrir els enganys i manipulacions, o com diu J. Baudrillard, els seus simulacres i destriar el que és falsa opinió del que és coneixement vertader. Una filosofia que gestioni el coneixement, per convertir-lo en autèntic saber. Només així, probablement, s’aconseguirà fer realitat el que es pretén que esdevingui la Societat de la informació: una Societat del coneixement.

5. El món està infoxicat, qui el desinfoxicarà? El filòsof que millor el desinfoxiqui bon ciberfilòsof serà.



2 comentaris:

  1. Anna, jo ho veig una mica diferent. Mira: entre els països on la gent no té què menjar i aquells on tenim un excés d’aliments, jo prefereixo seguir vivint enmig de l’excés. Entre altres raons perquè nosaltres podem triar. Podem decidir menjar més o menys i també la mena de menjar que posarem a la boca. Els que no tenen aliments no poden triar.

    Jo prefereixo la societat on tota mena d’informació està al nostre abast. Abans, els pocs que en tenien disposaven de la ment de la majoria. Ara, tota mena d'informació està al meu abast i puc triar. És més, em veig amb la obligació de fer-ho perquè percebo els perills de la intoxicació i de perdre-m’hi. I necessitaré un criteri per a la tria. El fet de triar i de formar-me un criteri milloren la meva persona. Fantàstic! Si sóc profe de filosofia, em veig amb el repte de proporcionar eines als meus nois i noies perquè facin el mateix. Fantàstic! Ara puc ofegar-me enmig de tanta informació, però també puc aconseguir-ne nivells molt alts si vull i convertir-la en un millor coneixement, que a més puc compartir fàcilment. Mai com ara, en l’àmbit de la informació i del coneixement, se m’obre la possibilitat de ser molt autònom. Fantàstic!

    ResponElimina
  2. Una puntualització. El meu comentari no vol contradir cap idea del blog. Les compateixo totes. Simplement, tot i estar d'acord amb la lletra de la cançó, he volgut posar-hi una música optimista i alegre. És l'efecte Carnaval.

    ResponElimina