dilluns, 3 de març del 2008

El desconsol de la filosofia a secundària

Si no hi ha canvis d’última hora (i no es preveu que sigui així, almenys de moment), el proper curs acadèmic hi haurà una hora menys de filosofia a primer de batxillerat. Això suposarà una retallada prou significativa del programa.

En algunes llistes de correu de professorat de Galícia (SOGAFI) i Catalunya (Filolist), a les quals estic subscrita, ha saltat el crit d’alarma, però poca cosa ja s’hi pot fer. També l’associació Ad Hoc ha presentat un manifest.

Quan he comentat la situació de la filosofia en la nova llei d’educació als companys de l’Institut on treballo, alguns m’han dit que ells també perden hores, però a canvi tenen matèries de modalitat per compensar aquesta pèrdua. El professorat de filosofia no tenim aquest consol. Segurament també perdrem alguna optativa de batxillerat, tot i que tindrem de més unes poques hores a quart d’ESO amb l’educació Èticocívica (que en un principi volien que fos cívico-ètica). Ens els instituts on hi hagi molts cursos de batxillerat, segurament no es notarà tant, però en altres instituts més petits, alguns hauran d’acabar impart int, com sovint ha passat, altres matèries com història, castellà, estudis alternatius o diversitat.

Us deixo algunes imatges per si les voleu penjar al vostre blog:

“1. Havent-se dissipat d’una manera semblant la calitja de tristor, vaig devorar el cel amb els ulls i em vaig deixondir, capaç ja de reconèixer la faç de qui em guaria. 2. Tan bon punt, doncs, li vaig dirigir la mirada i la vaig fitar, vaig veure la meva nodrissa, la Filosofia, a la llar de la qual havia viscut des de l’adolescència. 3. ¿Per què has vingut, vaig fer jo, oh mestra de totes les virtuts, i has descendit del pol de la volta celest en aquestes solituds del meu exili? ¿Que potser tu, esdevinguda rea de falses acusacions, també ets perseguida amb mi? –4. ¿És que t’hauria d’abandonar, digué ella, a tu, deixeble meu, i no hauria de compartir amb tu la càrrega feixuga que has traginat a causa de l’enveja a la meva persona? 5. Ara bé, a la Filosofia no li és lícit deixar d’acompanyar l’innocent en el seu camí. ¿O és que hauria de témer l’acusació que se’m fa i m’hauria d’horroritzar com si succeís res de nou?”.

Boeci: Consolació de la filosofia, Ed. Laia, B. 1989. Pàg. 36-37

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada