A tot això he recuperat un petit assaig “Sobre el suïcidi” (a “Opuscles ètics”) d’un filòsof del segle XVIII: David Hume i que va provocar una gran polèmica a l’època.
Segons David Hume el suïcidi no és immoral i no va contra les lleis de la naturalesa ni contra les lleis divines. Si fos així, si anés contra aquestes lleis, també serien actes contraris a aquestes totes les accions que fem per superar-les, per sobreviure. No podríem aixoplugar-nos quan plou, ni escapar d’un llamp que ens vol caure al damunt. No hauríem de fer res davant els possibles desastres. Així, com intentem fugir de les desgràcies que ens poden afectar, continua dient Hume, també podem fugir d’una vida desgraciada. En cas contrari no tindríem cap tipus de llibertat.
Els animals contínuament cerquen mecanismes per enfrontar-se a les adversitats. Per què no podem fer també el mateix els humans? Som tan superiors i estem sotmesos a unes lleis tan inflexibles que ens impedeixen fer tot el que estigui al nostre abast per superar els obstacles que se’ns presenten en la nostra vida?
Suïcidar-se és un dret que prové de la nostra condició humana com a éssers lliures. L’únic impediment a aquest dret és quan pot afectar o provocar el dolor i la mort d’altres persones. Només aleshores, el suïcidi s’ha de condemnar i penalitzar.
“Si s'admet que el suïcidi és un crim, només la covardia pot impulsar-nos-hi. Si no és un crim, tant la prudència com el valor ens obliguen a desempallegar-nos de l'existència quan aquesta es converteix en una càrrega. És aquesta l'única manera en la qual podem ser útils a la societat, establint un exemple que, de ser imitat, preservaria per a cada un la seva oportunitat de ser feliç en la vida i que el deslliuraria eficaçment de tot perill o sofriment.” Traduït de D. Hume: Sobre el suicidio y otros ensayos. Ed. Alianza
Hume em té fascinat.
ResponEliminaPer alguna cosa es troba a la llista d'escriptors prohibits pel Vaticà.
Bon post, per cert!
Ho vaig intentar eplicar aquí, no se si m'en vaig sortir:
ResponEliminaManifest
Vull manifestar, des del
meu estat de consciència
el desig d'escollir
el moment de marxar,
amb les inconveniències
que la petició comporta
i atès no se ben bé
a qui haig d'adreçar-la,
ho deixo per escrit
que és el que pertoca,
puig debades he intentat
posar-me en contacte
amb l'autèntic responsable
de la meva estada ací.
i en no ser possible,
ho faig, entre d'altres coses,
ja què en no poder escollir
el moment d'arribar,
si que reclamo el dret,
a decidir quan marxar,
que no és molt, atès que
l'infractor, qui ha comès
el primer greuge, si se'm
permet i amb tot el
respecte, no he estat jo.
*