Les notícies que m’arriben respecte a la situació precària de Filosofia en la nova llei d’educació a Catalunya no són gaire encoratjadores, més aviat es podria dir que són desencisadores. Per enèsima vegada es vol reduir la presència de la Filosofia a batxillerat a gairebé no-res. I no deixo de preguntar-me, per què? Quan vaig començar a donar classes a batxillerat impartia 4 hores de Filosofia al que aleshores es coneixia com el COU (segon de batxillerat actual) i 3 hores a tercer de batxillerat (actualment primer de batxillerat) més una altra hora en què es treballava amb mig grup. Per no dir que a tots els cursos de batxillerat existia la matèria d’Ètica com alternativa per als alumnes que no volien fer Religió. En aquells temps (fa uns 15 anys) en tots els Instituts, petits o grans, hi havia un seminari de Filosofia amb diversos professors i professores de Filosofia.
Amb les diferents reformes educatives la situació de la Filosofia va anar canviant. En els primers projectes de la reforma educativa la Filosofia quedava reduïda a una matèria de modalitat per als de segon de batxillerat. Després d’algunes reivindicacions per part del professorat de Filosofia i de l’associació AD HOC es va aconseguir que la Filosofia aparegués amb 3 hores a primer de batxillerat, com a matèria comuna per a totes les modalitats, i la Història de la Filosofia amb 3 hores com a matèria optativa de modalitat per als alumnes d’humanístic.
Una altra reforma educativa va pretendre reduir encara més la presència de la Filosofia a batxillerat. Aleshores va tornar a ser necessària una lluita per la defensa de la Filosofia. Després de tot un seguit d’escrits, trobades parlamentàries, manifestacions... el resultat va ser que la Filosofia va poder mantenir les hores de primer de batxillerat i ampliar les hores d’Història de la Filosofia a totes les modalitats de batxillerat. Amb tot això es van anar perdent les hores d’ètica que va passar a ser un crèdit variable assumit en molts casos pel professorat de socials. Com a conseqüència el professorat de Filosofia va patir reduccions horàries i trasllats forçosos inevitables. En molts Instituts només va quedar un professor o professora de Filosofia que depenia d’un altre departament o bé no en va quedar cap. Aquesta és la situació en el dia d’avui.
Ara la nova llei educativa proposa que la Filosofia que fins ara s’imparteix a primer de batxillerat passi a convertir-se en Filosofia i ciutadania com a continuació de l’Educació Ètico-cívica de 4 d’ESO, eliminant tots els temes de Filosofia de la ciència, Epistemologia i Lògica que, d’una manera estranya, s’incorporen a una nova matèria anomenada Ciències per al món contemporani, assignada en principi al professorat de ciències, tot i que els continguts i procediments són més aviat filosòfics, per no dir completament filosòfics. Però, per si no n’hi hagués prou en suprimir continguts, també volen suprimir una hora i no només a primer de batxillerat, sinó també a la matèria d’Història de Filosofia a segon de batxillerat on s’han d’explicar vint-i-sis segles d’història del pensament occidental.
Com em deia l’altre dia un professor de Filosofia: al final acabarem donant classes de Filosofia per a minyones. O com diria un altre: acabarem fent classes de Filosofia per a súbdits i no per a ciutadans. És això el que es pretén?
Malauradament, continuarà...
Anna, no siguis tan pessimista. Passi el que passi, sempre ens quedaran els blogs.....
ResponEliminaPenso que en algunes coses tens molta raó però si es reivindica exclussivament com una qüestió d'hores potser desvirtuem la veritable essència de la filosofia. No creus que la filosofia té un paper crític evident en una societat tal com tu apuntes de subdits i no ciutadans o ciutadanes ? Però si busquem dins la història què feia Sòcrates? o Heràclit ? o Epicur? Segurament no creien que el seu paper era professors o professores de filosofia. I en la pol·lèmica entre si es possible ensenyar o no la virtut ell precisament discrepava dels sofistes. La filosofia comença amb la mort de Sòcrates i precisament per això tothom sabem que és inútil ensenyar res de res. Aquesta és la cosa per mi bàsica respecte a altres matèries que estan sotmeses a curriculums marcats i definits. La filosofia clar que és bàsica i important però el nostre col·lectiu resulta molt especial. NO volem capità de vaixell, ni volem ser mariners de vaixell ni volem navegar, ..... De totes maneres jo he passat per tot el que dius : hores del COU il·lustrat on llegiem i dic en plural amb l'alumnat a Plató, Aristòtil, Descartes, Hume, Marx, ... amb l'inici de l'associació ADHOC quan la vegada que vàrem ser uns 140 professors i professores a un Ies de Barcelona davant l'Hospital de Sant Pau i després quan vaig quedar-me tot sol a l'institut on ara hi sóc i només espero seguir pensant que gent com tu i com altres en les nostres monades personals expliquem els nostres Plato , els nostres Descartes, etc ... Bé , una coordial salutació i ànims
ResponEliminaTens raó Xavier, no tot és qüestió d'hores, però a menys hores menys dignitat.
ResponElimina